ZUS Zamość

W siedzibie zamojskiego ZUS rozpoczyna się przebudowa sali obsługi klientów. Ruszyły też prace przy docieplaniu budynku. Zmian wewnątrz i na zewnątrz będzie wiele.

Budynek ZUS przy ul. Kiepury 2 został oddany do użytku w 1996 roku. — Trzeba go dostosować do aktualnych, zmienionych wymogów technicznych i przeciwpożarowych. Przeszło dwudziestoletni obiekt wymaga napraw, blaszany dach pokrywa coraz więcej ognisk rdzy, a okna straciły szczelność. Brak odpowiedniego ocieplenia powoduje duże straty energii przy dogrzewaniu budynku. Dzięki termomodernizacji spadną koszty ogrzewania – przekonuje Małgorzata Korba, rzeczniczka ZUS w województwie lubelskim.

W planach jest również przebudowa sali obsługi klientów. — Obecna nie spełnia standardów obowiązujących w placówkach ZUS, chcemy ją również lepiej dostosować do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ma być wygodniej i przestronniej – mówi Zbigniew Wasąg, dyrektor Oddziału ZUS w Biłgoraju.

Co konkretnie się zmieni?

Powierzchnia przeznaczona na bezpośrednią obsługę klientów zwiększy się o 45 m kw. Dodatkowa przestrzeń powstanie dzięki wyburzeniu obecnych toalet. Sanitariaty dla klientów zostaną wybudowane od podstaw – kilka metrów dalej, w miejscu dotychczasowego pomieszczenia biurowego. Jedna z toalet ma być w pełni przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

— W nowej sali obsługi pojawi się „informacja ogólna”, czyli nowe stanowisko, zlokalizowane najbliżej drzwi. Przy nim będzie można uzyskać podstawowe informacje i pobrać druki. Po przebudowie sala będzie podzielona na wyraźne strefy: dla świadczeniobiorców po lewej stronie od głównego wejścia, dla przedsiębiorców i ubezpieczonychpo prawej. Pomiędzy nimi powstanie poczekalnia z kącikiem dla dzieci – informuje Anna Barczak, kierownik Inspektoratu ZUS w Zamościu.

Wykonawca zmodernizuje szyb windy i wymieni dźwig na nowy, dostosowany w pełni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Równolegle budynek inspektoratu przejdzie termomodernizację. Robotnicy wymienią drzwi i okna, pokrycie dachu oraz grzejniki w budynku. Cały obiekt zostanie ocieplony, a na koniec zyska nową elewację. Inwestycja obejmie również wiele prac elektrycznych: wymianę instalacji elektrycznej i instalacji związanych z bezpieczeństwem – odgromowej, przeciwoblodzeniowej, ewakuacyjnej.

Obsługa klientów w trakcie remontu

Już na początku marca inspektorat zorganizuje obsługę klientów w innych pomieszczeniach na parterze. Będzie do nich prowadzić wejście zastępcze, zlokalizowane z drugiej strony budynku, również od strony ul. Kiepury. W czasie prac remontowych system kolejkowy ma być wyłączony, ale pozostanie dostępny całodobowy „Zusomat”, czyli urządzenie, w którym po godzinach pracy inspektoratu można składać dokumenty i wnioski. Wszystkie prace, czyli przebudowa sali obsługi i termomodernizacja budynku, mają zakończyć się w lutym 2020 roku.