piątek, 23.11.2018

Black Friday także w Zamościu. Poznaj swoje prawa konsumenckie

Black Friday nie oznacza, że rezygnujemy ze swoich praw konsumenckich
Black Friday nie oznacza, że rezygnujemy ze swoich praw konsumenckich fot. Sergey Ryzhov, fotolia.com (archiwum)

Trwa Black Friday (z ang. Czarny Piątek) – dzień wyprzedaży, które rozpoczynają sezon świąteczny w handlu. Garść cennych porad związanych z zakupami otrzymaliśmy od Miejskiego Rzecznika Konsumentów.

Czarny Piątek nie jest dniem, w którym rezygnujemy ze swoich praw w zamian za niższą cenę. Garść porad, przygotowanych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, otrzymaliśmy rok temu od Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Zamościu. Przypominamy je poniżej.

Reklamacje

Konsument ma prawo złożyć reklamację w ciągu dwóch lat od daty zakupu. — Jeśli towar jest wadliwy, sprzedawca musi go naprawić, wymienić, obniżyć cenę albo zwrócić pieniądze – przypomina Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Nie ma znaczenia, że towar został przeceniony, chyba że przyczyną obniżki była konkretna wada i zostałeś o niej poinformowany.

Zwrot w sklepie internetowym

Jeśli kupiłeś rzecz przez internet, masz 14 dni na jej odesłanie. Nie musisz podawać powodu, a sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze.

Zwrot w sklepie tradycyjnym

Trudniej może być z oddaniem nietrafionych zakupów w zwykłych sklepach. W takim przypadku wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. O możliwość zwrotu najlepiej zapytać przy zakupie, aby uniknąć późniejszego rozczarowania. Musisz dostosować się do warunków narzuconych przez sprzedawcę, takich jak np. konieczność zachowania oryginalnego opakowania lub przelew środków wyłącznie na kartę podarunkową.

Zakupy w sklepie zagranicznym

Prawa konsumenta są jednakowe w całej Unii Europejskiej. Jeśli zrobiłeś zakupy w dowolnym sklepie na terenie UE, masz prawo reklamować wadliwy towar lub zrezygnować z produktu nabytego w sklepie internetowym.

Prawdziwe okazje

Często w sklepach widzimy wielkie tablice wyprzedażowe, np. „-90%”, ale krzykliwy napis nie zawsze idzie w parze z rzeczywistością. Sprawdź poprzednią cenę towaru. Poza tym uważaj na produkty z gratisem i zestawy – bywają droższe niż te kupowane oddzielnie.

Drożej przy kasie niż na metce

Bądź czujny – czasami kasjer żąda wyższej ceny, niż napisano na metce lub półce. W tej sytuacji masz prawo kupić rzecz po niższej cenie.

Bezpłatna pomoc konsumencka

W przypadku pytań, wątpliwości lub problemów można skorzystać z infolinii konsumenckiej pod numerem 801 440 220 lub skontaktować się z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów (Zamość, Rynek Wielki 13, tel. 84 677 24 22).

© autor/źródło: nadesłane; opracowanie/korekta: Portal Zamojski
Zobacz także: